Profile
My current research focuses on the understanding of biological concepts within the framework of the theory of conceptual change and the model of didactic reconstruction alongside narrative methods. Particularly in addition to the theory of conceptual change, my interest is focused on the exploration of learning barriers and strategies to overcome them.
Another point of my research focuses on different aspects of language and constructivism in the context of learning science, such as conceptual metaphor theory (CMT).
Furthermore, my research focuses on the identification of strategies for communicating biodiversity and bioethics. The professional development of science teachers in the field of bioethics is a special emphasis of my workgroup (AG Biologiedidaktik).
- ECOSCOMICS - European Co-construction of a Science Webcomics SeriesZabel, JörgDuration: 02/2022 - 02/2025Funded by: EU Europäische UnionInvolved organisational units of Leipzig University: Biologiedidaktik
- PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in SachsenGanguin, SonjaDuration: 03/2020 - 12/2023Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Sportdidaktik / Bewegungspädagogik; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Psychologie in Schule und Unterricht; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Biologiedidaktik; Zentrum für Lehrer:innenbildung und Schulforschung; Didaktik der Informatik
- VielFalterGartenBonn, AlettaDuration: 08/2020 - ongoingInvolved organisational units of Leipzig University: Biologiedidaktik
- LINE - Leipzig Initiative for Sustainable DevelopmentVollmer, JürgenDuration: 05/2021 - ongoingFunded by: Stiftungen InlandInvolved organisational units of Leipzig University: Biologiedidaktik; Fakultät für Geschichte, Kunst- und Regionalwissenschaften; Erziehungswissenschaftliche Fakultät; Fakultät für Sozialwissenschaften und Philosophie; Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät; Fakultät für Mathematik und Informatik; Fakultät für Lebenswissenschaften; Fakultät für Physik und Geowissenschaften; Fakultät für Chemie und Mineralogie; Zentrum für Lehrerbildung und Schulforschung (ZLS)
- An opportunity to induce bottom-up change in society – Bringing the transformative potential of Citizen Science into Leipzig‘s classroomsZabel, JörgDuration: 12/2018 - 09/2020Involved organisational units of Leipzig University: Biologiedidaktik
- Wiegelmann, J.; Zabel, J.Biodiversity researchers as a model for school students: An innovative approach to foster meaningful understanding?Environmental Education Research. 2021. 27 (8). pp. 1245-1262
- Leubecher, R.; Krell, M.; Zabel, J.Bewertungskompetenz in der Lehramtsausbildung – Vorschlag zur Vermittlung von Professionswissen in der universitären LehreZeitschrift für Didaktik der Biologie (ZDB) - Biologie Lehren Und Lernen. 2020. pp. 1-13
- Zabel, J.Vorstellung und TheorieIn: Reinisch, B.; Helbig, K.; Krüger, D. (Eds.)Wiesbaden: Springer Spektrum. 2020. p. 27ISBN: 978-3-662-61341-2
- Funke, M.; Zabel, J.BIODIGITALIS – A Concept for Integrating Digital Media In Pre-Service Biology Teacher Education (2021)
- Zabel, J.Biologie verstehen: Die Rolle der Narration beim Verstehen der EvolutionstheorieDoctoral thesis. 2022