Maja Funke

Maja Funke

Research Fellow

Biologiedidaktik
Institutsgebäude
Johannisallee 21, Room 218
04103 Leipzig

Phone: +49 341 97 - 36885

Abstract

Maja Funke studied to become a secondary school teacher for biology and history at Leipzig University and completed teacher training in Chemnitz. She has been working as a research assistant in the Biology Didactics working group since 2020. From 2020 to 2023, she was involved in the BMBF-funded project "PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in Sachsen". As part of her research work, she is developing a concept for the integration of digital media in pre-service biology teacher training courses.


Professional career

  • 09/2018 - 12/2018
    Student assistant, Biology Didactics Working Group, Leipzig University
  • 02/2019 - 07/2020
    traineeship (in-service teacher training), Matthes-Ederlein-Gymnasium Zwönitz, Studienseminar Chemnitz
  • since 08/2020
    research assistant, Biology Didactics Working Group, Leipzig University

Education

  • 10/2013 - 09/2018
    pre-service teacher training (biology, history), Leipzig University
  • Integration of digital media within pre-service biology teacher training at Leipzig University
  • Promoting skills and willingness of prospective teachers to use digital media in biology lessons
  • Pre-service teachers beliefs on the use of digital media in biology classrooms
  • PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in Sachsen
    Ganguin, Sonja
    Duration: 03/2020 – 12/2023
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Sportdidaktik / Bewegungspädagogik; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Psychologie in Schule und Unterricht; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Biologiedidaktik; Zentrum für Lehrer:innenbildung und Schulforschung; Didaktik der Informatik
    show details

more projects

  • Funke, M.; Finger, A.; Zabel, J.
    Digitale Kompetenzen angehender Lehrkräfte in den Naturwissenschaften fachbezogen fördern – Ein Beispiel aus der biologiedidaktischen Ausbildung
    In: Ganguin, S.; Tiemann, H.; Glück, C.; Förster, A. (Eds.)
    Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung. Praxis digital gestalten. Wiesbaden: Springer VS. 2023. pp. 131–143.
    show details
  • Leubecher, R.; Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Schneider, M.; Linnenkemper, V.; Zabel, J.
    Bewertungskompetenz in Biologieschulbüchern: Eine integrativ-inhaltsanalytische Untersuchung von Schulbuchaufgaben für die Sekundarstufe I
    Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 2024. p. 2.
    show details
  • Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Zabel, J.; Müller, K. W.
    Pre-service Teachers’ Beliefs on the Subject-specific Use of Digital Media in Biology Classrooms
    Technology, Knowledge and Learning. 2024.
    show details
  • Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Zabel, J.
    Integration digitalisierungsbezogener Kompetenzen in die Hochschullehre. Ein Verfahren für langfristige Veränderungen am Beispiel biologiedidaktischer Lehrer*innenbildung an der Universität Leipzig
    HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung. 2024. 7 (1). pp. 108–129.
    show details
  • Ganguin, S.; Nickel, J.; Baberowski, D.; Berger, I.; Bergner, N.; Funke, M.; Glück, C.; Gottlebe, K.; Haubold, R.; Kehm, S.; Latzko, B.; Seever, F.; Stiehler, C.; Tiemann, H.; Wirths, H.; Wollmann, K.; Zabel, J. (Eds.)
    DiKoLiS: Digitalisierungsbezogene Kompetenzen für die Lehrer:innenbildung in Sachsen - Ein Kompetenzkatalog
    2023.
    show details

more publications