Profile
Abstract
Maja Funke studied to become a secondary school teacher for biology and history at Leipzig University and completed teacher training in Chemnitz. She has been working as a research assistant in the Biology Didactics working group since 2020. From 2020 to 2023, she was involved in the BMBF-funded project "PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in Sachsen". As part of her research work, she is developing a concept for the integration of digital media in pre-service biology teacher training courses.
Professional career
- 09/2018 - 12/2018
Student assistant, Biology Didactics Working Group, Leipzig University - 02/2019 - 07/2020
traineeship (in-service teacher training), Matthes-Ederlein-Gymnasium Zwönitz, Studienseminar Chemnitz - since 08/2020
research assistant, Biology Didactics Working Group, Leipzig University
Education
- 10/2013 - 09/2018
pre-service teacher training (biology, history), Leipzig University
- Integration of digital media within pre-service biology teacher training at Leipzig University
- Promoting skills and willingness of prospective teachers to use digital media in biology lessons
- Pre-service teachers beliefs on the use of digital media in biology classrooms
- PraxisdigitaliS - Praxis digital gestalten in SachsenGanguin, SonjaDuration: 03/2020 – 12/2023Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Sportdidaktik / Bewegungspädagogik; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Psychologie in Schule und Unterricht; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Biologiedidaktik; Zentrum für Lehrer:innenbildung und Schulforschung; Didaktik der Informatik
- Funke, M.; Finger, A.; Zabel, J.Digitale Kompetenzen angehender Lehrkräfte in den Naturwissenschaften fachbezogen fördern – Ein Beispiel aus der biologiedidaktischen AusbildungIn: Ganguin, S.; Tiemann, H.; Glück, C.; Förster, A. (Eds.)Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung. Praxis digital gestalten. Wiesbaden: Springer VS. 2023. pp. 131–143.
- Leubecher, R.; Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Schneider, M.; Linnenkemper, V.; Zabel, J.Bewertungskompetenz in Biologieschulbüchern: Eine integrativ-inhaltsanalytische Untersuchung von Schulbuchaufgaben für die Sekundarstufe IZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. 2024. p. 2.
- Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Zabel, J.; Müller, K. W.Pre-service Teachers’ Beliefs on the Subject-specific Use of Digital Media in Biology ClassroomsTechnology, Knowledge and Learning. 2024.
- Funke, M.; Bergmann-Gering, A.; Zabel, J.Integration digitalisierungsbezogener Kompetenzen in die Hochschullehre. Ein Verfahren für langfristige Veränderungen am Beispiel biologiedidaktischer Lehrer*innenbildung an der Universität LeipzigHLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung. 2024. 7 (1). pp. 108–129.
- Ganguin, S.; Nickel, J.; Baberowski, D.; Berger, I.; Bergner, N.; Funke, M.; Glück, C.; Gottlebe, K.; Haubold, R.; Kehm, S.; Latzko, B.; Seever, F.; Stiehler, C.; Tiemann, H.; Wirths, H.; Wollmann, K.; Zabel, J. (Eds.)DiKoLiS: Digitalisierungsbezogene Kompetenzen für die Lehrer:innenbildung in Sachsen - Ein Kompetenzkatalog2023.
-
-
-
-
-
-
-
-