Profile
Abstract
Julia Zdunek studied at the University of Leipzig secondary school teacher in the subjects of biology and French. She completed her legal clerkship at the Studienseminar Cottbus. Since 2019, she has been working as a research assistant in the Biology Didactics Group at the University of Leipzig.
The combination of humanities and natural sciences is also reflected in her research interests. In the context of her dissertation, the effectiveness of narratives on the interest and understanding of biological subjects will be investigated. Special attention will be paid to botanical topics.
Professional career
- 02/2018 - 07/2019
- 02/2016 - 04/2016
- 03/2015 - 10/2017
- 03/2013 - 10/2016
- 04/2015 - 12/2017
- 09/2018 - 07/2019
- since 09/2019
Education
- 02/2018 - 07/2019
- 10/2012 - 11/2018
- ECOSCOMICS - European Co-construction of a Science Webcomics SeriesZabel, JörgDuration: 02/2022 – 02/2025Funded by: EU Europäische UnionInvolved organisational units of Leipzig University: Biologiedidaktik
- Bruguière, C.; Paulin, F.; Zabel, J.; Zdunek, J."Comparaison des cadres théoriques et méthodologiques en didactique des SVT autour de la prise en charge de l’activité langagière du professeur et des élèves en classe et dans les dispositifs de formation", Präsentation im Rahmen des Séminaire de didactique de SVT, Paris. (2022)
- Zdunek, J.; Zabel, J."The role of Imagination in Science and Science Teaching: New perspectives on conflicting realities", Präsentation im Rahmen der 14. Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). (2021)
- Zdunek, J.; Zabel, J.Verstehen fördern durch Science Comics? - Verstehen fördern durch Science Comics? - Ein Teaching Experiment zum Thema Evolution im Rahmen des Erasmus+ Projekts ECOSCOMICS. Vortrag im Rahmen der Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO an der Pädagogische Hochschule Ludwigsburg (2023)
- Zdunek, J.; Zabel, J.Tell me more … about plants! - Writing narratives to fight plant blindness. Presentation at ESERA Special Interest Group (SIG) Meeting. Languages & Literacies in Science Education, Department of Science Education, University of Copenhagen (2023)
-
Practical laboratory course: Professional working methods in biology lessons (since 2014, every winter semester)
Die Studierenden erwerben im Verlauf der Lehrveranstaltung grundlegende Kompetenzen im Umgang mit fachgemäßen Arbeitsweisen im Biologieunterricht. Schwerpunkte sind beispielsweise Experimentieren, Modellieren sowie Mathematisieren und Messen.
-
Practical laboratory course: Gaining knowledge in biology lessons (since 2014, every summer semester)
Die Studierenden planen, erproben und reflektieren Lehr-Lernszenarien zu verschiedenen biologischen Themengebieten, wie beispielsweise Evolution, Neurobiologie und Ökologie. Die Lehr-Lernszenarien zielen auf verstehensförderliches Lernen, Erkenntnisgewinnungsprozesse und ethische Urteilsbildung im Biologieunterricht.
-
School-Internship: Practical School Studies II/ III (every semester)
Die Studierenden erproben in realen Lehr-/Lernsituationen in einer Schule das eigene Lehrverhalten. Im Mittelpunkt stehen dabei die Planung und Durchführung eigener Biologieunterrichtsstunden und die anschließende Reflexion in der Gruppe.