Prof. Dr. Jörg D. Jescheniak

Prof. Dr. Jörg D. Jescheniak

Institutsdirektor und Universitätsprofessor

Kognitionspsychologie
Städt. Kaufhaus
Neumarkt 9 (Aufgang A, 2.OG), Raum 2024
04109 Leipzig

Telefon: +49 341 97-35976

Ausbildung

  • 1984 – 1988: Ruhr-Universität Bochum
  • 1988 – 1989: University of Oregon
  • 1989 – 1990: Ruhr-Universität Bochum

Abschlüsse

  • 1990: Diplom (Psychologie), Ruhr-Universität Bochum
  • 1994: Ph.D. (Psychologie), Universität Nijmegen
  • 2000: Habilitation (Psychologie), Universität Potsdam

Akademische Positionen

  • 1990 – 1992: Doktorand, Max-Planck-Institut für Psycholinguistik, Nijmegen
  • 1992 – 1997: Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Freie Universität Berlin, Institut für Psychologie
  • 1997 – 1999: Postdoktorand (DFG), Zentrum für Kognitionswissenschaften, Universität Leipzig
  • 1999 – 2000: Habilitationsstipendiat (DFG), Zentrum für Kognitionswissenschaften, Universität Leipzig
  • 2000: Gastprofessor, Humboldt-Universität zu Berlin
  • 2001 – 2003: Heisenberg-Stipendiat (DFG), Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig
  • seit 2003: Professor für Kognitionspsychologie, Universität Leipzig
  • Vorstand des Zentrums für Kognitionswissenschaften (ZfK), Universität Leipzig, Mitglied (2004 – 2005)
  • Studienfachberater (2004 – 2011)
  • Fakultätsrat, Mitglied (2005 – heute)
  • Studiendekan (2005 – 2008)
  • Prüfungsausschuss, Vorsitz (2005 – 2008)
  • Prüfungsausschuss, Mitglied (2008 – heute)
  • Auswahlausschuss Leipzig des Evangelischen Studienwerks Villigst, Vorsitz (2005 – heute)
  • Wilhelm-Wundt-Institut für Psychologie, Direktor (2010 – heute)
  • Acta Psychologica
  • Applied Psycholinguistics
  • Attention, Perception, and Psychophysics
  • Behavior Research Methods, Instruments, & Computers
  • Biological Psychology
  • Cognition
  • Cognitive Brain Research
  • Cognitive Neuropsychology
  • Cognitive Psychology
  • German Research Council (DFG)
  • Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen (FWO)
  • Human Brain Mapping
  • Journal of Experimental Child Psychology
  • Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance
  • Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition
  • Journal of Memory and Language
  • Journal of Psycholinguistic Research
  • Journal of Neurolinguistics
  • Language and Cognitive Processes
  • Language and Speech
  • Linguistics
  • Memory & Cognition
  • Nature
  • Proceedings of the National Academy of Sciences
  • Psychological Bulletin
  • Psychological Science
  • Psychonomic Bulletin & Review
  • Quarterly Journal of Experimental Psychology
  • Deutsche Gesellschaft für Psychologie, Fachgruppe Allgemeine Psychologie
  • Psychonomic Society
  • European Society for Cognitive Psychology
  • DFG-Sachmittelbeihilfe 'Exploring the scope and limits of incremental learning in word production – Evidence from picture-word interference and blocked-cyclic naming experiments' (JE229/11-2, mit H. Schriefers)

10 zentrale Publikationen

  • Jescheniak, J. D., Wöhner, S., Bethcke, H. S., & Beaupain, M. C. (2020). Semantic interference in the picture-word interference task: Is there a pre-lexical, conceptual contribution to the effect? Psychonomic Bulletin & Review, 27, 373–378. https://doi.org/10.3758/s13423-019-01667-w
  • Mädebach, A., Wöhner, S., Kieseler, M.-L., & Jescheniak, J. D. (2017). Neighing, barking, and drumming horses: Object related sounds help and hinder picture naming. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 43, 1629-1646. https://dx.doi.org/10.1037/xhp0000415
  • Paucke, M., Oppermann, F., Koch, I., & Jescheniak, J. D. (2015). On the costs of parallel processing in dual task performance – The case of lexical access in speech production. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 41, 1539-1551. http://dx.doi.org/10.1037/a0039583
  • Jescheniak, J. D., Matushanskaya, A., Mädebach, A., & Müller, M. M. (2014). Interference from semantically related context pictures in single picture naming – Evidence for competitive lexical selection. Psychonomic Bulletin & Review, 21, 1294-1300. http://dx.doi.org/10.3758/s13423-014-0606-5
  • Wagner, V., Jescheniak, J. D., & Schriefers, H. (2010). On the flexibility of grammatical advance planning during sentence production: Effects of cognitive load on multiple lexical access. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36, 323-340. http://dx.doi.org/10.1037/a0018619
  • Jescheniak, J. D., Hahne, A., Hoffmann, S., & Wagner, V. (2006). Phonological activation of category coordinates during speech planning is observable in children but not in adults: Evidence for cascaded processing. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32, 373-386. http://dx.doi.org/10.1037/0278-7393.32.3.373
  • Jescheniak, J. D., Schriefers, H., & Hantsch, A. (2003). Utterance format affects phonological priming in the picture-word task: Implications for models of phonological encoding in speech production. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 29, 441-454. http://dx.doi.org/10.1037/0096-1523.29.2.441
  • Jescheniak, J. D., Schriefers, H., Garrett, M. F., & Friederici, A. D. (2002). Exploring the activation of semantic and phonological codes during speech planning with event-related brain potentials. Journal of Cognitive Neuroscience, 14, 951-964. http://dx.doi.org/10.1162/089892902760191162
  • Jescheniak, J. D., & Schriefers, H. (1998). Discrete serial versus cascaded processing in lexical access in speech production: Further evidence from the coactivation of near-synonyms. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 24, 1256-1274. http://dx.doi.org/10.1037/0278-7393.24.5.1256
  • Jescheniak, J. D., & Levelt, W. J. M. (1994). Word frequency effects in speech production: Retrieval of syntactic information and of phonological form. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 20, 824-843. http://dx.doi.org/10.1037/0278-7393.20.4.824

Monographien

  • Jescheniak, J. D. (2002). Sprachproduktion. Der Zugriff auf das lexikale Gedächtnis beim Sprechen. Göttingen: Hogrefe

Das könnte Sie auch interessieren

Lernen Sie unsere Mitarbeiter:innen kennen

mehr erfahren

Forschung in unserer Arbeitsgruppe

mehr erfahren

Startseite der Arbeitsgruppe

mehr erfahren