Prof. Dr. Jörg Zabel

Professor of biology education

Room: 216

Phone: (0341) 97 366 41

E-mail: joerg.zabel(at)uni-leipzig.de

consultation: Wednesday 3 pm - 4 pm

 


curriculum vitae


  • 1.5.1968 born in Soltau, Germany

University Studies

  • from 1988 Studies of Biology (Diploma) at the Georg-August-Universität Göttingen, German Philology as second major
  • 1993-1994 ERASMUS-studies abroad at Université de Montpellier II, France 1994 Diploma thesis, field work in insect ecology in Göttingen
  • 1995 Biology Diploma
  • 1996 Teaching degree in Biology and German
  • 1996-1997 Graduate-Student at the University of California Santa Barbara, USA (Dept. of Evolution, Ecology, and Marine Biology)

School career

  • 1997-1999 Teacher training in Lüneburg, Germany
  • 2000-2003 Teacher at grammar school (Gymnasium am Wall Verden), subjects Biology, German, and Ethics.

University career

  • 2003-2009 Doctorate student at the Leibniz Universität Hannover, Science faculty, Institute for Biology Education.
  • 11.2.2009 Doctorate degree (s.c.l.). Title of dissertation: “Erzählen und Erklären. Die Rolle der Narration beim Verstehen der Evolutionstheorie” (The Role of Narrative for Understanding Evolution).
  • 2009-2011 Postdoc at the Institute for Biology Education.
  • since 2011 Professor for biology education at the Universität Leipzig, Germany.

 


Research interests

  • Teaching and learning Evolution Theory
  • Conceptual change
  • Conceptual metaphor and narrative as ‘thinking tools’
  • Design and evaluation of informal learning environments
  • Science philosophy and nature of science

 


publications

2020

articles in journals

Wiegelmann, J., Zabel, J. Comment les chercheurs en biodiversité concilient leur expertise scientifique et leur rapport personnel à la nature?. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (2020). https://doi.org/10.1007/s42330-020-00077-8

2019

conference papers

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2019): Wie verbinden Biodiversitätsforscher ihr professionelles Wissen mit ihrem persönlichen Naturerleben?. Beitrag auf der Internationalen Jahrestagung der GDCP und FDdB im VBio - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, 09.-12.09.2019, Universität Wien.

Bergmann, A. & Zabel, J. (2019): Naturwissenschaftliche Interessen fördern – zum Zusammenhang von Fachinteresse und Kurswahlverhalten in der Sekundarstufe I. Beitrag auf der Internationalen Jahrestagung der GDCP und FDdB im VBio - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, 09.-12.09.2019, Universität Wien.

Zabel, J., Finger, A. & Bergmann, A. (2019): Seiteneinsteiger: Qualitätsverlust im Bildungssystem oder frischer Wind in den Schulen? Interviewstudie mit Teilnehmern eines Qualifizierungsprogramms im Fach Biologie. Vortrag auf der Internationalen Jahrestagung der GDCP und FDdB im VBio - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, 09.-12.09.2019, Universität Wien.

Leubecher, R. & Zabel, J. (2019): Können Vorstellungen zur ethischen Urteilsbildung im Lehramtsstudium Biologie zur Professionalisierung angehender Lehrkräfte genutzt werden? Vortrag im Symposium zu Lehrkräfte und Bewertungskompetenz auf der Internationalen Jahrestagung der GDCP und FDdB im VBio - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, 09.-12.09.2019, Universität Wien.

2018

book contributions

Bergmann, A. & Zabel, J. (2018): They implant this chip and control everyone. Misuse of science as a central frame in students’ discourse on neuroscientific research. In: Gericke, N. & Grace, M. (Eds.). Challenges in Biology Education Research. A selection of papers presented at the XIth conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Karlstad: Karlstads Universitet.

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2018). „Dieser Fluch des Wissens …“ Wie vereinen Biodiversitätsforscher ihr professionelles Wissen mit ihrem persönlichen Naturerleben? In: M. Hammann & M. Lindner. Lehr- und Lernforschung der Biologiedidakti Bd. 8. Tagungsband der 21. Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, Halle-Wittenberg.

conference papers

Leubecher, R. & Zabel, J. (2019). Zum Einfluss von Vorstellungen zur ethischen Urteilsbildung Lehramtsstudierender der Biologie auf deren Professionelle Handlungskompetenz. Posterpräsentation auf der Tagung Biologiedidaktische Vorstellungsforschung – zukunftsweisende Praxis?, 6.-7.3.2019, Freie Universität Berlin.

Leubecher, R. & Zabel, J. (2019). Bewertungskompetenz  im Biologieunterricht –
Welche Professionswissensbestände sind für Biologielehrkräfte handlungsleitend? Posterpräsentation auf der 21. Internationalen Frühjahrschule der FDdB im VBio, 18.-21.03.2019, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn.

Schumacher, J. & Zabel, J. (2019). Der Wald vor Bäumen: Über Schwierigkeiten von Novizen, nach dem Modell der Didaktischen Rekonstruktion Unterricht zu planen.
Vortrag auf der 21. Internationalen Frühjahrsschule der FDdB im VBio, 18.03.-21.03.2019, Universität Bonn.

Schumacher, J. & Zabel, J. (2019). „Transduktion zu erklären ist abstrakt. Deshalb habe ich es auf die wesentlichen Fakten verkürzt.“ – Wie Lehramtsstudierende nach dem Modell der Didaktischen Rekonstruktion Unterricht planen. Round Table - Beitrag auf der Tagung 'Biologiedidaktische Vorstellungsforschung: Zukunftsweisende Praxis', 06.03.-07.03.2019, Freie Universität Berlin.

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2018). How do biodiversity researchers reconcile their expertise to their personal nature experience? Vortrag, 12th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Universität Saragossa (Spanien), 02.07.-06.07.2018.

Leubecher, R. & Zabel, J. (2018). „Was mache ich, wenn ein Schüler einfach keine objektiven Argumente annimmt?“ Vorstellungen Lehramtsstudierender der Biologie zur ethischen Urteilsbildung. Posterpräsentation auf der 20. Frühjarhsschule der FDdB im VBio, 26.02.-01.03.2018, Universität Köln.

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2018). Strategien zur Vermittlung von Biodiversität: Wie verbinden Wissenschaftler Biodiversität mit ihrem persönlichen Naturverständnis? In L. Chvartsmann, R. Fuhrmann & M. Robischon (Hrsg.), Symposium GreenEducation Tagungsband (S.115-124), Berlin.

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2018). How do biodiversity researchers reconcile their expertise to their personal nature experience? Vortrag, 20. Frühjahrsschule der FDdB im VBio, 26.02.-01.03.2018, Universität Köln.

Schumacher, J. & Zabel, J. (2018). Neurobiologie didaktisch rekonstruieren lernen. Posterpräsentation auf der 20. Frühjarhsschule der FDdB im VBio, 26.02.-01.03.2018, Universität Köln.

Tinapp, S. & Zabel, J. (2018). Understanding immunobiological processes – Using everyday conceptions in peer group discussions. Vortrag, 12th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Universität Saragossa (Spanien), 02.07.-06.07.2018.


2017

book contributions

Bergmann, A.; Leubecher, R. & Zabel, J. (2017). Bioethische Themen als Herausforderung für Biologielehrkräfte – Entwicklung eines Professionalisierungsangebotes für Studierende des Lehramts Biologie. Leipziger Universitätsverlag. (in press)

articels in journals

Bergmann, A. & Zabel, J. (2017). Towards a Neuroscience Literacy? - Theoretical and Practical Considerations. In: Leefmann, J. und E. Hildt (Hrsg.): The Human Sciences after the Decade of the Brain. San Diego: Elsevier Academic Press, S. 231-248.

conference papers

Leubecher, R. & Zabel, J. (2017). „Gerade in der Bioethik müssen die biologischen Fakten erst mal da sein.“ - Vorstellungen Lehramtsstudierender zur ethischen Urteilsbildung. Vortrag auf der 23. Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie, 11.09.-14.09.2017 in Halle.

Schumacher, J. & Zabel, J. (2017). Neurobiologie unter Vermittlungsperspektive. Posterpräsentation auf der 20. Internationalen Tagung der FDdB im VBio, 11.-14.09.2017, Universität Halle.

Schumacher, J. & Zabel, J. (2017). Neurobiologisches Fachwissen und fachdidaktisches Wissen gemeinsam entwickeln – ein Ansatz zur Lehrerprofessionalisierung. Posterpräsentation auf der 19. Frühjahrsschule der FDdB im VBio, 20.-23.03.2017, Universität Rostock.

Tinapp, S. & Zabel, J. (2017). Immunbiologische Prozesse verstehen. Lebensweltliche Vorstellungen in Peergroups aushandeln. Vortrag auf der internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO, 11. – 14.09.2017 in Halle.

Tinapp, S. & Zabel, J. (2017). Understanding Immunobiological Processes. Using Everyday Conceptions in Group Discussions. Vortrag auf der 12th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), 21. – 25.08.2017 in Dublin (Irland).

Tinapp, S. & Zabel, J. (2017). Immunbiologische Prozesse verstehen. Lebensweltliche Vorstellungen zu immunbiologischen Themen in Gruppendiskussionen aushandeln. Vortrag auf der 19. Frühjahrsschule der FDdB im VBio, 20. – 23.03.2017 in Rostock.

Wiegelmann, J. & Zabel, J. (2017). Strategien zur Vermittlung von Biodiversität: Wie verbinden Wissenschaftler Biodiversität mit ihrem persönlichen Naturverständnis? Vortrag, Green Education Symposium, Berlin, 05/2017.


2016

articels in journals

Zabel, J. & Brödner, D. (2016). Frau Bremse bittet um Hilfe! Variabilität innerhalb der Population erkennen und Evolutionsphänomene darwinistisch erklären. Biologie 5-10, 15, 16-19.

conference papers

Bergmann, A.; Zabel, J. (2016). The role of moral intuitions in student's discourse on neuroethics. Vortrag auf der 11th Conference for European Researchers in Didactics in Biology, 05.09. - 09.09.2016, in Karlstad (Schweden).

Bergmann, A.; Zabel, J. (2016). Forstering students' neuroscience literacy by critcally reflecting their intuitive beleifs. Vortrag auf der 1st European IHPST Regional Conference, 22.08. - 25.08.2016, in Karlstad (Schweden).

Koslowski, F. & Zabel, J. (2016). Developing an interactive method to map the student perspectives on evolution. In T. Tal, & A. Yarden (Eds.), The Future of Biology Education Research. Proceedings of the 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (S.60- 71). Haifa: ERIDOB.

Leubecher, R. & Zabel, J. (2016). Moral Reasoning in Science Classrooms – Evaluation of a Pre-Service Teacher Training Program. Vortrag auf der 1st European IHPST Regional Conference, 22.08. - 25.08.2016, in Flensburg.

Zabel, J. & Schumacher, J. (2016). Schülerlabore als Orte der Lehrerausbildung und –professionalisierung? - Das Lehr-Lernlabor Pflanzenphysiologie für Klasse 9 . Posterpräsentation auf der Fachtagung Schülerforschungszentren der Joachim-Herz-Stiftung, 11.02. - 12.02.2016 in Erfurt.


2015

articels in journals

Zabel, J. & Gropengießer, H. (2015). What can Narrative contribute to Students‘ Understanding of Scientific Concepts, e.g. Evolution Theory?. Journal of the European Teacher Education Network, 10, 136- 146.

conference papers

Bergmann, A. & Zabel, J. (2015, August/September). Understanding the brain? - Investigating the learners‘ perspective on brain and mind. Posters presented at the 11th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Helsinki.

Bergmann, A. & Zabel, J. (2015, September). Man wird ein Terminator - Intuitive Vorstellungen zu Gehirn, Geist und Neurowissenschaft. Posterpräsentation anlässlich der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO und des Forums Fachdidaktik & Schulbiologie in Hamburg.


2014

book contributions

Zabel, J. (2014). Auswertung narrativer Lernerdaten. In D. Krüger, I. Parchman & H. Schecker (Hrsg.), Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (S. 227-240). Heidelberg: Springer.

conference papers

Zabel, J. (2014). Developing an interactive Method to map the Student Perspectives on Evolution. Poster presented at the 10th ERIDOB Conference in Haifa.

Kollender, L. & Zabel, J. (2014). Nature experience and perception of nature in Peruvian school students: Closer to nature, but still far away?. In C. P. Constantinou, N. Papadouris & A. Hadjigeorgiou (Eds.), E-book proceedings of the ESERA 2013 conference: science education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. (S. 1694 -1704). Nicosia: European Science Education Research Association.


2013

book contributions

Zabel, J. (2013). Erkenntnistheorie und Lernen. In H. Gropengießer, U. Harms & U. Kattmann (Hrsg.), Fachdidaktik Biologie. 9. Auflage (S. 98-104). Hallbergmoos: Aulis.

Zabel, J. (2013). Narration als Gegenstand und Methode naturwissenschaftsdidaktischer Forschung. In M. Wilde, M. Basten, S. Fries, B. Gröben, I. Meyer-Ahrens & C. Kleindienst-Cahcay (Hrsg.), Forschen für den Unterricht. Junge Experten zeigen wies geht! (S. 30-44). Hohengehren: Schneider.


2012

articels in journals

Gropengießer, H. & Zabel, J. (Hrsg.). (2012). Die Zelle. Unterricht Biologie, 36 (380). Gropengießer, H. & Zabel, J. (2012): Die Zelltheorie ¬ neu entdeckt für den Biologieunterricht. Unterricht Biologie, 36 (380), 2-9.


2011

articels in journals

Zabel, J. & Gropengießer, H. (2011). Learning progress in evolution theory: climbing a ladder or roaming a landscape? Journal of Biological Education, 45 (3), 143-149.

conference papers

Zabel, J. (2011, September). Darwins Landkarte: Lernfortschritt im Evolutionsunterricht. In MNU Deutscher Verein zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts e.V. (Hrsg.), 14. Bundesfachleitertagung Biologie. Biologie erfolgreich lehren - zwischen Ausbildungsstandards und Biowissenschaft. (S. 42-47). Neuss: Seeberger.


2010

book contributions

Zabel, J. & Gropengießer, H. (2010). Darwins konzeptuelle Landkarte: Lernfortschritt im Evolutionsunterricht. In U. Harms & I. Mackensen-Friedrichs (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik. Band 4 (S. 209-224). Innsbruck: Studienverlag.

Zabel, J. (2010): Geschichten für das Lernen nutzen. In U. Spörhase & W. Ruppert (Hrsg.), Biologie Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II (1. Aufl.) (S. 62-66). Berlin: Cornelsen Scriptor.

conference papers

Zabel, J. & Gropengießer, H. (2010, July). Darwin’s mental landscape: Mapping students’ learning trajectories in evolution theory. Paper presented at the conference of the European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB), Braga.


2009

thesis

Zabel, J. (2009). Die Rolle der Narration beim Verstehen der Evolutionstheorie. Dissertation, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Band 24.


2007

book contributions

Zabel, J. (2007). Erzählen und Verstehen: Narrative Lernertexte im Evolutionsunterricht. In H. Vogt & A. Upmeier zu Belzen (Hrsg.), Bildungsstandards – Kompetenzerwerb. Forschungsbeiträge der biologiedidaktischen Lehr und Lernforschung (S. 29-48). Aachen: Shaker.

Zabel, J. (2007). Erzählen und Verstehen: Narrative Lernertexte im Evolutionsunterricht. In: H. Vogt et al. (Hrsg.), Bildungsstandards - Kompetenzerwerb. Forschungsbeiträge der biologiedidaktischen Lehr- und Lernforschung. Aachen: Shaker.

conference papers

Zabel, J. (2007, August). Stories and Meaning: What Students’ Narratives Reveal about their Understanding of the Theory of Evolution. Paper presented at the conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Malmö.


2006

book contributions

Zabel, J. (2006). Die unsichtbare Abwehr: Wissen narrativ und naturwissenschaftlich darstellen. In H. Gropengießer, D. Hötteke, T. Nielsen & L. Stäudel (Hrsg.), Mit Aufgaben lernen. Unterricht und Material 5-10 (S. 74-80). Seelze: Friedrich Verlag.

articels in journals

Zabel, J. (2006). Evolutionsunterricht in der Sekundarstufe I. Argumente und Anregungen. Praxis der Naturwissenschaften Biologie, 55 (6), 1-6.

Rottländer, E. und Zabel, J. (Hrsg.). (2006). Evolution: Unterrichtsmodelle für die S I. Praxis der Naturwissenschaften Biologie, 55 (6).


2005

articels in journals

Zabel, J. (2005). Stirbt der Eisbär aus? Unterrichtsmodell Sekundarstufe I/II. Unterricht Biologie, 29(304), 37-45.

Mannß, S., Möllering, J. & Zabel, J. (2005). Chemie sinngebend verstehen: Können Narrationen und Subjektivität das Verständnis fachlicher Inhalte fördern? Chimica didactica, 31 (96), 61-112.


2004

book contributions

Zabel, J. (2004). Was tut das Tier? Beobachten und Deuten lernen anhand von Verhaltensprotokollen. In R. Duit, H. Gropengießer & L. Stäudel (Hrsg.), Naturwissenschaftliches Arbeiten. Unterricht und Material 5-10(S. 12-17). Seelze: Friedrich.

Zabel, J. (2004). Wie funktioniert die Bauchatmung? Funktionsmodelle veranschaulichen Prozesse. In R. Duit, H. Gropengießer & L. Stäudel (Hrsg.), Naturwissenschaftliches Arbeiten. Unterricht und Material 5-10 (S. 106-112). Seelze: Friedrich.

articels in journals

Zabel, J. (2004). Lernen im Schlaf. Praxis der Naturwissenschaften- Biologie in der Schule, 53 (7), 21-28.

conference papers

Zabel, J. (2004). Narrative Strukturen beim Lernen der Evolutionstheorie. Das Verständnis evolutiver Prozesse in Lernergeschichten zur Walevolution. In: H. Vogt et al. (Hrsg.), Erkenntnisweg Biologiedidaktik 2004. Beiträge auf der 6. Frühjahrsschule der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol in München. (S. 95-113) Kassel: Universitätsdruckerei.


1995 - 2003

books

Lamprecht, J., Langlet, J. & E. Schröder (2002). Verhaltensbiologie im Unterricht: neue Ergebnisse – neue Konzepte. Köln: Aulis Verlag Deubner. (inhaltl. Mitarbeit).

articels in journals

Zabel, J. (1998). Does fragmentation of Urtica habitats affect phytophagous and predatory insects differentially?. Oecologia,116, 419-425.

Zabel, J. (2001). DNA – ein interessantes Spielzeug? Unterrichtsanregung für die Sekundarstufe II. Unterricht Biologie, 25 (268), 37-43.

Campo, A. A., Langlet, J, Kremer, M. & Philipp, W. (Hrsg.). (2003). Lernen und Können im naturwissenschaftlichen Unterricht. Denkanstöße und Empfehlungen zur Entwicklung von Bildungs-Standards in den naturwissenschaftlichen Fächern Biologie, Chemie und Physik (Sekundarbereich I). MNU, 56 (5) (Beiheft). (Mitautor).

discussion

VDBiol (2003). Weniger (Additives) ist mehr (Systematisches): Kumulatives Lernen. Handreichung für den Biologieunterricht in den Jahrgängen 5 – 10. Verband Deutscher Biologen und biowissenschaftlicher Fachgesellschaft e.V. (Mitautor).

exam thesis

Zabel, J. (1999). „Meine Grille ist schüchtern“ – Beschreiben und Interpretieren im Verhaltensbiologie- Unterricht. Schriftliche Hausarbeit zur Zweiten Staatsprüfung für das Lehramt an Gymnasien. Studienseminar Lüneburg.

Zabel, J. (1995). Fragmentierung von Brennesselflächen (Urtica dioica L.): Auswirkungen auf die Insektengesellschaften. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Georg-August-Universität, Göttingen.


last update: 29.04.2020 



contact

Institute for Biology
Biology Education
Johannisallee 21-23
04103 Leipzig

Phone: + 49 341 - 97 366 41 Fax: + 49 341 - 97 368 99